Livet som flypassasjer

Jeg synes det er noe eget ved å reise, enten det er med fly, tog, bil, sykkel eller til fots. Men det er flyreiser jeg nå skal snakke om, og jeg har faktisk flydd ganske så mye i løpet av livet mitt. Jeg må nok si at fly er det transportmiddel jeg liker best, i alle fall når det kommer til forflytting over store avstander. Jeg har en rekke reiser til Asia bak meg, og har benyttet meg av forskjellige flyselskap. Jeg synes de fleste av selskapene jeg har reist med, har bra standard og god kvalitet på sine tjenester. Men flyplasser er noe annet, det er stor forskjell på dem når det kommer til logistikk og flyt gjennom terminalene. Når man kommer til vår egen «storstue» på Gardermoen, fremstår den nesten som en småflyplass sammenliknet med de store flyplassene i utlandet.

Direktefly eller flybytte

Etter at barna ble voksne har jeg stort sett reist alene med fly, og jeg ser ikke på et flybytte på min reise som noe stort problem. Jeg vurderer pris på direkteflyvninger, opp mot pris på flyvninger med flybytte. Mine destinasjoner har hovedsakelig vært i Asia de siste årene, og det er mange selskap som opererer på de samme strekningene. Men om jeg velger flybytte, så legger jeg 3-4 timer som maksimal ventetid på flyplassen mellom flightene. Ventetid utover dette er både kjedelig, men også ofte kostbart.

Prøvd mange av de største

Min destinasjon i Asia er svært ofte Bangkok, og jeg har vel etter hvert prøvd de fleste flyselskap som det er naturlig å benytte fra Norge til Thailand. Det er i dag to selskap som flyr direkte til Bangkok, og det er Norwegian og Thai Airways. Jeg må si at jeg er svært fornøyd med begge disse flyselskapene, selv om det ene er et lavprisselskap. Når det kommer til reiser med flybytte, har jeg nå prøvd Aeroflot, Qatar, Turkish Airlines og Emirates. Mitt neste selskap på listen, er uten tvil Finnair som jeg har hørt mye positivt om.

Verdens lengste flyrute

Verdens lengste flyrute

Selv om jeg liker å fly, så synes jeg mine reiser på 10-14 timer er nok tid i luften. Men sammenliknet med verdens lengste flyrute, er det bare som en småtur å snakke om. Ruten jeg snakker om er New York til Singapore, og det tar hele 18 timer i luften uten noen mellomlandinger. Dette er ikke noen ny rute, og Singapore Airlines har operert på samme ruten også tidligere. Men tidligere slet de med å få lønnsomheten god nok, og valgte å legge den ned.

Nye fly gir nye muligheter

Men med nye fly så har drivstofforbruket gått ned, noe som gjør at Singapore Airlines mener at de skal kunne drive ruten med plusstall i regnskapet i årene fremover. Singapore Airlines er en stor aktør på langdistanseruter, og de var blant annet det første flyselskap som fløy med Airbus sin A380 for 10 år siden. Jeg har selv flydd med A380 på strekningen Bangkok-Dubai, og det var en opplevelse jeg aldri vil glemme.